Guide: 5 simple råd til en ferie uden stress

 

1. Ryd de bunker der kan ryddes og lad resten af bunkerne ligge.

Drop fantasien om at komme til bunds i alle dine arbejdsopgaver inden du tager på ferie.

To-do: Gør noget ved de bunker, du kan gøre noget ved og lad resten ligge. De bunker du ikke kan gøre noget ved, er der ingen grund til at bekymre dig om. Bekymring fjerner ikke bunkerne, men gør dig blot urolig og i dårligt humør.

2. Accepter at ”feriehjernen” først indtræder efter nogle dage.

Du går ikke i feriemode bare fordi du slipper arbejdsopgaverne i fysisk forstand. Feriehjernen indtræder først, når du slipper opgaverne mentalt. Forvent derfor en overgangsperiode, hvor din hjerne akklimatiseres og tilpasser sig den nye tilstand, hvor den ikke behøver at forholde sig til alt, den registrerer. I starten vil den have lyst til det, fordi den er vant til det. Det er bl.a. derfor at familiekonflikterne somme tider optrappes i starten af ferien: pludselig synes du, at kæresten bander for meget og børnene smasker påfaldende højt. Ikke desto mindre er alt som det plejer. Det er blot din hjerne der registrerer alting omkring sig, nu hvor den ikke har hverdagens opgaver at forholde sig til.

To-do: Bare fordi din hjerne registrerer noget, behøver du ikke straks at reagere på det. Vent med at reagere til din hjerne er kommet ned i gear. På den måde forhindrer du, at konfliktniveauet optrappes.

3. At tage dit liv op til revision er ikke ferie.

Nogle mennesker betragter ferie som en lejlighed til at gå i tænkeboks og tage livet op til revision. Det er ikke ferie, men derimod en mental adfærd som til forveksling minder om hverdagen, hvor vi hele tiden er på mentalt overarbejde. Ferie er at træde ud af tænkeboksen og suge nye oplevelser og input til sig.

To-do: Hvis du har behov for at gøre status over dit liv, så gør det ved feriens afslutning når du har fået nye input, og ikke længere er i dine hverdagsfølelsers vold. Så vil du opleve, at flere af brikkerne er faldet på plads af sig selv.

4. Ret opmærksomheden væk fra dig selv og ud på feriedestinationen.

Vi trives bedst mentalt, når vi befinder os i en flow-tilstand af selvforglemmelse og lader os opsluge af aktiviteter, der fuldstændig lægger beslag på vores opmærksomhed.

To-do: Ret din opmærksomhed væk fra dig selv og ud i ferieomgivelserne og lad dig forføre af dine sanser: Hvad ser du? Hvordan dufter der? Hvad kan du smage? Hvad hører du? Og hvordan føles det?

5. Nyd din ’feriedemens’.

Det er et sundhedstegn, at du har glemt dit password til din computer, når du kommer tilbage fra ferie. Glemslen er et udtryk for, at du er lykkedes med at lægge tankerne om arbejde fra dig og har restitueret mentalt på ferien.

To-do: Du skal ikke gøre noget for at fremskynde din erindring. Den kommer af sig selv – og langt hurtigere, end du kan forestille dig. Nyd i stedet feriedemensen så længe den varer og forsøg at strække ferien lidt længere ved at ’glemme’ jobbet hver dag, når du holder fyraften.

Sisse Find NielsenAutoriseret psykolog, cand.psych.
Sisse Find Nielsen er metakognitiv psykolog og ekspert på DR programmet ’Gift ved første blik’. Hun har specialiseret sig i mental sundhed og psykiske forandringsprocesser.
Læs mere her